Spinner

Spinneren er lidt speciel fordi der i forbindelse med spinnerens bagplade er monteret 12 blæserblade. På full size flyet hjælper denne blæser med til at holde BMW motoren på en acceptabel arbejds temperatur. De første versioner af FW190 (A0 til A2) var generelt plaget af motor problemer hvor motoren kørte for varmt og først da blæseren og også gællerne på siden af kroppen blev installeret -  blev problemerne med at motoren kørte varm løst. Blæserens omdrejninger blev gearet 2:1 på original flyet. Her på modellen geares blæseren ikke men holdes på samme omdrejningstal som propellen.

Bagplade er drejet ned fra 150mm til 140mm. Der er drejet et spor på 2x2mm til glasfiber spinneren. Bagpå bagpladen er der drejet 10mm af således af selve blæserdelen kommer ind i cowlet og kun propel og spinner er udenfor cowl. Det er meningen at der skal laves en støbeform til et enkelt blad fra blæseren og derefter skal der støbes 12 stk i epoxy/kulfiber. Flere billeder når blæserbladene støbes og bagpladen monteres med de 12 blæser blade.

Klargøring til fremstilling af støbeform. Der vil blive støbt 3 mm gevind ind i hver enkelt kulfiberblad. Der er lavet et modhold på hver 3mm gevind. Modholdet støbes ind i kulfiberbladet.

Form til spinner blæser blad støbes de nærmeste dage.

Form og første blad støbt. 12 stk støbes.

12 blade monteret med låseolie.

Tilpasning til cowl luft inlet

Spinner færdig og klar til maling

 

Forside