Dagbog

Hvad laves hvornår?

 

31.okt 2010                                                

4. nov                            


5. nov

6. nov

9. nov

10. nov

11.+12. nov

13. nov

14. nov

15. nov

16. nov

17. nov

19. nov

20-25. nov

 

1. dec

 

7. dec

 

8. dec-14. dec

 

15. dec-21. dec

 

22. dec-29.dec

 

30. dec-3.jan 2011

15. jan

 

18. jan

 

22. jan

23. jan - 14. feb

 

15. feb

 

21. feb - 5. mar

 

5. mar - 17. mar

 

1. nov - 3. nov

 

 

7. nov

 

8. dec

 

15. dec

 

21/22. dec

 

 

30. dec

 

31. dec

 

9. jan 2012

 

24. jan

 

 

8.-13. feb

 

 - 3. mar

feb-mar-april

 

25. mar - 3. apr

 

 - 23. apr

- 29. apr

 

12. maj

 

 

23. jun

 

 

4-6 jul

 

15-22 jul

 

 

15 aug

 

23 dec

 

 

21. jan 2013

 

26. jan

 

 

8. feb

 

 

21. feb

 

22 feb

 

12 mar

 

19 mar

 

 

24 jul

Inderste kanon afdækninger - original+forme+aftryk. påsætning på vinge incl. fuld afdækningslem.

Tilpasning af vinge saddel til vinge - bagkant. Krop bag vingesaddel skåret op og samlet igen. Der manglede ca 8mm i højden og til vinge.

Vinge saddel bagbord side ikke korrekt højde. mangler ca. 2mm til vinge midt.

Montering af skala hængsler på vinge overside.. Tilpasning af front vinge mount. 
Kanoner vinge. kulfiber/alu insats.
Tilpasning fuselage/vinge front
Vingesaddel tilpasning foran/bag - haleplan afdækning
vingesaddel - haleplan afdækning form. + F4U
vingesaddel - haleplan afdækning 1.st støbning + F4U
Vingesaddel - haleplan afdækning. Utroligt så meget der skal ændres i vingesaddel både foran og bagved.
Vingesaddel, næsten færdig nu skal tilpasningen gøres pæn - haleplan afdækning klar til mont. + F4U
Vinge overside bemaling rlm 74 og rlm 75 - luft+rulle med vandbaseret maling. Mat lak.
Maling af national markeringer.

Stadigvæk bemaling - omstændig p.g.a. klarlak imellem hver farve, men er ved at være færdig med vinge. Problemer med hvid farve (vandbaseret) Svær at håndtere i paint brush m.h.t. tilstopning.

Mat lak på vinge, Pitotrør, Radio antenne - alt på vinge. Der mangler ikke meget på vinge.

Klargøring til positions lys. Monteringsrør til yderste kanoner. Weathering på vinge. Klargøring til krængerors - og flaps montering. Lednings klargøring.

rep DXXI

rep DXXI - sideror driller

Moki150

DXXI - Vinge/center section

DXXI - Færdig -

Canopy - cowl  billeder i løbet af få dage

Bemaling startet - cowl åbning - haleplan afdækning på krop

Citabria + finish FW190

Cowl + finish tail/front

Cowl - Generel installation - Haleplan afdækning/cover

Cowl lås - lille ændring i design.

Så er cowl låse endelig færdige.  Meget tilpasning og justering, men ser ud til at virke nu. Endelig test når motor er kørende, med alle dens vibrationer og rystelser. Næste del er fremstilling af Canopy og fastgørelse af haleplan, så jeg kan blive klar til bemaling af fuselage.

Start fremstilling af nyt Canopy.  Det gamle passer ikke, så jeg har besluttet mig for at lave nyt. Først fremstilles plug derefter trækkes vacuum og til sidst sprosser o.s.v. af aluminium. Billeder under Canopy.

Igang med Canopy plug til at trække plastic v.h.a. vacuum.

Blog lavet vil teste den imellem jul og nytår, inden jeg frigiver den, her på hjemmesiden. 

Første Canopy form til vacuum er gået i stykker. Da den var ved at være færdig, skulle den varmehærdes og det gik galt. Fyld materialet inden i pluggen expanderede mare end opoxy'en kunne holde til. så jeg er gået i gang med plug #2. Jeg må vist hellere bruge en anden form for fyld materiale til plug.  Heldigvis har jeg formen, så jeg ikke er på bar bund. Men sidste 10 dg spildt.

Plug færdig - afleveres til vacuum træk 2. jan 2012.

Påbegyndt maling af fuselage - gul farve på front af cowl

Gul maling har drillet en del - malingen dækker fantastisk dårligt så det har trukket ud, men er færdig nu. Næste farve er RLM 76 på underside af krop. Dette bør kunne ske hurtigt, fordi der ikke er nogen overgange eller lign.

RLM 76 er næsten færdig - laver nu nogle skala detaljer (lemme, håndtag o.lign) inden jeg gør RLM 76 færdig og begynder med RLM 74 og 75. Herefter en gang klar lak inden næste trin. Glæder mig til at begynde med detail maling.! Har også fået udlagt cockpit layout. Det bliver aften arbejde de næste uger.

Canopy træk - Canopy opbygning - Nitte tang til Canopy

Canopy træk færdig - Canopy udvendig færdig - indvendig venter til cockpit. Nyt kamera taget i brug.

Nyt arbejde - projekt er prioriteret lavere de næste måneder.

Maling af fuselage

Fuselage bemaling

Fuselage bemaling færdig - start weathering samt mærker/kors

Boxer motor - som var planlagt som første motor - er solgt. Ny motor er bestilt, forventes at komme hjem ca. 15. jun. Monteres omgående. FW190 vil blive prøvefløjet med den nye motor.

Ny motor er ankommet for en uge siden - mangler montering. Ved at være færdig med bemaling og alle de små mærker. Stadigvæk noget weathering tilbage.   Tabte vingen idag. blev beskadiget med et ordentlig hul i oversiden. Er igeng med rep.

Rep af vinge færdig - Cockpit færdig. Montering af FW190 begyndes.

Hjul cover færdig - mangler bemalig. New Engine mount - Moki 250 - Has to be made. Life is a little more easy using this engine as you do not need the compartment for the mufflers. This will be used for cooling air exit and storage for compressed air. Montering af vinge laves.

Retract installation incl. wheel cover finished - New engine installation started. Wing installation almost finished. Testing servo installation.

Så er jeg igang igen. For meget arbejde med 2 jobs har stoppet projektet. Det ene sob er sagt op og sætter nu ind på at blive færdig i løbet af et par måneder. Arbejder p.t. på fælgene til fw190. Der skal laves forme og herefter aftryk.

Flap indicator lavet og monteret. Ny motor installation igang - der skal gøres plads til ekstra køleluft. Har opsagt arbejdet i XL-Byg pr 31/01-2013. Dejligt! - rep. af Fokker DXXI næsten færdig. Glæder mig til den næste måned - jeg bør kunne nå en masse.

Det er vanskeligt at få plads til den Moki engine under cowl.  Ventiler går imod cowl i venstre side af cowl.  Dette på grund af sidetræk.  Løsning er formodentlig at trække moter 10 mm tilbage i flyet. Men det betyder også at der skal fremstilles en ny spinner bagplade for at få propel langt nok frem. Hm.

Motor installation færdig. Har måtte gå lidt på kompromi vedr. sidetræk på motor - kunne kun opnå 1 gr. side træk p.g.a. pladsproblemer under cowl, nedad træk er ok med ca. 1,5 gr. Der mangles kun opsætning af throttle og choke. Overvejer desuden en mulighed for ekstra køleluft afgang. Cockpit installation er startet.

Cockpit installation færdig. I cockpit gulv er der installeret 2 lemme, således at jeg kan spænde vingeboltene, når vingen monteres. Under gulv i cockpit skal der installeres højderors-servoer (2 stk) og siderors-servo. Færdig i løbet af dagen idag. Næste punkt er HF-antennen som gå igennem Canopy. Antenne skal vedblive med at være stram når Canopy åbnes.

Montering og opsætning af trykluft systemet til Main retracts er påbegyndt. Justerings skruerne monteres i hjul brøndene og lufttankene monteres på oversiden af vingens centersection. Der skulle være plads, selvom motor elektroniken er monteret i samme område.

Så er jeg igang med at koble højderor op med tandem servosæt. Samme fremstilles også til sideror/halehjul. Det kræver en kulfiber forstærket servoplade. Samtidig fremstilles køleluft - ledesektion indvendig i Fuselage. Er lidt nervøs for køleluft ved de nederste cylinder.

Er igang med montering af Servo'er til haleplan og Sideror. Desuden throttle/choke servoer er også installeret. Skal til at klargøre hver enkelt ting til prøveflyvning/motor tests. Er nødt til at ændre montering af vinge boltene.

FW190vejet = 23760 gr. - Balance punkt er ok uden ekstra vægt. Sidste småting inden prøveflyvning er: Cowl låse kontrolleres. Motor kontrol og Choke færdigøres. Alt gøres fast, radio opsætning og motor prøve start.

Glemte at veje cowl med slut vægt er derfor 24100 gr.